WAAROM MUZIEK IN EEN MAZDA KLINKT ZOALS IN EEN CONCERTZAAL

 

De nieuwe Mazda3 beschikt over de hoogste audiokwaliteit. De precisie en helderheid van het geluid is te danken aan een eenvoudig maar ingenieus idee van Koji Wakamatsu. Muziek heeft in een Mazda nog nooit zo mooi geklonken…

Koji Wakamatsu

HOTEL CALIFORNIA

Als de eerste noten van ‘Hotel California’ weerklinken, zakt Mazda-technicus Koji Wakamatsu met een tevreden glimlach achterover in zijn stoel. Hij heeft dit nummer van de Eagles talloze keren gehoord, maar krijgt er geen genoeg van. Het is een van de weinige live-opnames die hij gebruikt heeft om het audio systeem van de nieuwe Mazda3 te ontwikkelen. Hij zit op de ideale plek om te genieten van het buitengewone geluid van dit audio systeem: de Mazda geluidskamer. De ruimte is ontworpen om de ideale akoestische omgeving te creëren, waar geen externe geluiden hoorbaar zijn en waar je geluid in zijn meest pure en zuivere vorm ervaart. En dat is het geluid dat hij wil reproduceren in nieuwe Mazda-modellen, te beginnen met de nieuwe Mazda3.

 

DE REIS NAAR OPTIMAAL GELUID

De reis naar dit punt begon al tijdens zijn jeugd. “Als klein kind was ik altijd bezig met de muziek in de auto van mijn ouders”, vertelt Wakamatsu. “Mijn vader luisterde vaak naar ‘Love is Blue’ van Paul Mauriat. Ik herinner me nog dat we de berg Fuji eens bezochten om de zonsopgang te zien. We arriveerden midden in de nacht, dus wisten nauwelijks waar we waren en dat lied is een belangrijk deel van de herinnering.” Toen hij later techniek studeerde, ging hij op stap met een vriend die een premium stereo systeem in zijn auto had. De geluidskwaliteit maakte diepe indruk. “Ik merkte meteen dat de kwaliteit veel beter was, het had een andere dimensie dan de standaard systemen. Ik begon mij af te vragen waar dat verschil vandaan kwam, ook om mijn eigen auto te verbeteren. Het werd een obsessie en ik kocht een audio systeem dat ikzelf inbouwde; voor de speakers sneed ik zelfs een deel van de interieurbekleding weg. Ik was er helemaal gek van en heb er veel geld aan besteed, maar het heeft me ook veel kennis opgeleverd.”

EEN MUZIEKLANDSCHAP

Wakamatsu leerde alle audio-onderdelen kennen, van de luidsprekers en versterkers tot de kabeltjes. Hij ontwikkelde tevens zijn eigen aanpak om audio voor auto’s te tunen. “Bij het afstellen gaat het mij erom dat je de wereld die de muziek oproept, visualiseert op je voorruit. Kun je als het ware de monden zien bewegen? Of de nagalm ervaren? Als je dat ‘landschap’ ziet en beleeft, heb je een fantastisch systeem voor de auto.”

NIEUW GELUID IN MAZDA’S

Hij bracht die aanpak in 2003 mee naar Mazda en is sindsdien in de weer om een geperfectioneerd systeem te ontwikkelen. Zijn grootste doorbraak voor de nieuwe Mazda3 was een vrij eenvoudig idee, maar hij had er wel de medewerking voor nodig van collega’s in design, techniek en productie. De innovatie? Het verplaatsen van de basluid sprekers van hun normale positie in de portieren naar het schutboard vlak onder de voorruit. Dit gaf een helder basgeluid en verminderde de rijgeluiden en vibraties, met een verbluffende audiobeleving als resultaat. Maar dit idee had gevolgen voor elk aspect van het productie proces van de Mazda3. Componenten moesten worden verplaatst om de luid sprekers ruimte te bieden en het assemblage proces moest worden gewijzigd. Het vergde Wakamatsu zes maanden en de ontwikkeling van een handgemaakt prototype om zijn collega’s over te halen dat het eindproduct de moeite waard zou zijn. Zijn verlangen om de beste audiobeleving te produceren die ooit in een Mazda te horen was geweest gaf uiteindelijk de doorslag.

HET GELUID IN DE NIEUWE MAZDA3

Het standaardsysteem in de nieuwe Mazda3 telt in totaal acht luidsprekers. Het optionele Bosesysteem voegt daar nog eens vier speakers aan toe, terwijl de nieuwe BassMatch-configuratie een nog dieper, indringender geluid voortbrengt. Volgens Wakamatsu kan dit nieuwe audio systeem zich gemakkelijk meten met systemen uit het duurste segment. Zijn aandacht voor detail is dusdanig dat het systeem van ieder model dat de fabriek verlaat speciaal is afgesteld op de toegepaste interieur mate rialen. De reden hiervoor is dat bij voor beeld lederen bekleding het geluid op een heel andere manier weerkaatst dan stof.

PAS AAN NAAR JE EIGEN SMAAK

Eigenaren kunnen het systeem met de nieuwe equalizer verder afstellen, hetzij voor zichzelf of voor een auto vol passagiers. “We willen de informatie van de muziekbron accuraat overbrengen op onze klanten”, zegt hij. “Bij een concertopname willen we dat ze een concertgebouw visualiseren. Als je een concertgebouw tracht te synthetiseren, voeg je iets nieuws toe en eindig je met een heel andere impressie dan het origineel. “Zolang je de bron accuraat nabootst, vult de muziek het interieur op natuurlijke wijze, en dat geldt voor elk muziekgenre.” Wakamatsu zegt dat dit alles samenvloeit tot een rijk, breed en meeslepend geluid. En er is uiteraard maar een manier om uit te vinden of hij gelijk heeft, en dat is door zelf in de nieuwe Mazda3 te stappen en te ontdekken waar de muziek je heen leidt.

HOE ERIC CLAPTON EN MARIAH CAREY ZORGEN VOOR BETER GELUID IN JE MAZDA

Wakamatsu heeft een playlist opgebouwd van ruim 20 nummers van diverse genres die hij altijd gebruikt voor het tunen van Mazda’s audiosystemen. Soms neemt hij een heel nummer, soms slechts een kort fragment waar hij zich op focust. De hele playlist houdt hij angstvallig geheim, maar we kregen hem toch zover om een paar namen te onthullen: de Eagles, Eric Clapton, Mariah Carey en de Japanse artiest Hikaru Utada. De metal band X Japan behoort tot zijn favorieten, maar hij wilde niet verklappen of die ook op de playlist staat!