MAZDA MX-30 WINT DUBBELTEST AUTOWEEK

 

MX-30 Autoweek

De redactie van Autoweek test gedurende een langere tijd ‘nieuwkomer Mazda MX-30’, zoals zij dit zelf verwoorden. Wederom geven zij aan dat Mazda graag dingen op een eigen wijze doet, zo ook voor MX-30. Ze gaan uitzoeken hoe het is om een langere tijd te rijden met een EV die een relatief lagere actieradius heeft.

‘De MX-30 komt ongeveer zo ver als de Mini Electric waarvan we onlangs  afscheid namen.’ De MX-30 lekker veel trekkracht onderin, en dat is bij veel Mazda’s met benzinemotor niet het geval. Het accupakket van iets meer dan 30 kWh zorgt voor een redelijk gewicht (1.630 kilo valt voor een EV echt mee) en zeker voor een EV heeft ook de MX-30 het enthousiast aanvoelende rijkarakter van elke Mazda, aldus Autoweek.

LUXE COCONNETJE

Autoweek rijdt in de Luxury uitvoering, dat is vooralsnog de meest complete uitvoering. ‘Dat zie je aan het fraaie interieur waarvoor zelfs kurk als materiaal is ingezet en daardoor wanen we ons in een luxe coconnetje. En omdat we hem een half jaar rijden hopen we een beetje op een koude herfst zodat we kunnen beoordelen wat dat met de actieradius doet. De eerste uitdaging staat al snel op het programma: we testen hem binnenkort tegenover een Opel Mokka-e’, aldus Autoweek en daarover hieronder meer.

Benieuwd naar het verdere oordeel? Lees het in Autoweek nr. 28

DUBBELTEST MAZDA MX-30 – OPEL MOKKA

Het is een nek aan nek race tijdens de dubbeltest tussen de Mazda MX-30 en de Opel Mokka, die overigens gewoon naast benzine- en dieselversies  gevoerd wordt. De Mazda MX-30 daarentegen is alleen in volledig elektrische vorm gelanceerd. Autoweek geeft zijn kritische oordeel en de uiteindelijke winnaar is de MX-30. Lees hieronder kort samengevat waarom.

RIJPLEZIER

Jan Lemkes van Autoweek geeft te kennen dat beide auto’s gemakkelijk en soepel versnellen. Waarbij de directe reactie op het rechterpedaal uiteraard een groot voordeel is ten opzichte van vergelijkbare brandstofauto’s. Hij vindt de Mazda ten opzichte van de Opel wat stiller als het gaat om windgeruis en rolgeluiden. Om regeneratief te remmen gebruikt hij de handige flippers aan het stuur van de Mazda MX-30. Verder biedt het onderstel wat hem betreft veel comfort en raffinement, maar  tegelijkertijd ook veel stabiliteit. Samen met de communicatieve besturing en de eerder genoemde rust aan boord levert dat een uiterst prettig totaalpakket op.

Autoweek vindt de freestyle deuren een eigenzinnige keuze: ‘Dat ziet er geweldig leuk uit en levert door het ontbreken van een B-stijl een mooie grote opening op’. Over de bagageruimte zijn ze ook positief: ‘Want met de bank plat gaat er zomaar 120 liter meer in’, aldus Autoweek. Verder is de zitpositie ook goed voor elkaar.

INTERIEUR DETAILS

Jan Lemkes: ‘Mazda heeft een naam hoog te houden als het gaat om mooie  interieurs en laat zichzelf met het eerste elektrische  model van zijn beste kant zien. Het opgeruimde, maar tegelijkertijd erg origineel vormgegeven binnenste is prachtig  afgewerkt en zit hoogwaardig in elkaar.  Er zijn creatieve details, maar die komen nergens geforceerd over. De middensectie, die uit drie lagen bestaat, is zelfs gewoon handig vanwege de aflegruimte. Ook is er goed nagedacht over de bediening.  Instrumentarium en infotainmentscherm zijn minimalistisch strak, maar  bieden  tegelijkertijd alles wat je maar kunt wensen. Met name de draaiknopbediening voor het centrale scherm blijft een geweldige vondst, die je helaas maar bij weinig merken ziet. De klimaatregeling laat zich hier juist wel via een touchscreen bedienen, maar dat is een separaat exemplaar, lager op het dashboard geplaatst.’

Voor dik 33 mile rijd je in een volledig uitgeruste EV met onder meer ledverlichting rondom, een fraai (en met kurk) afgewerkt interieur,  klimaatregeling, een rijstrookassistent en adaptieve cruisecontrol.