DE WEG NAAR DE TOEKOMST

 

Mazda Elektrisch

De eerste honderd jaar van Mazda waren fascinerend, van rotatiemotoren tot race overwinningen, van de atoombom tot de oliecrisis. Een gedenkwaardige geschiedenis is echter weinig waard als er geen succesvolle toekomst op volgt. Daarom combineert Mazda’s toekomstvisie een diepgewortelde liefde voor auto’s met duurzaamheid. De liefde voor auto’s en autorijden staat bij Mazda centraal. Deze wordt gecombineerd met duurzaamheid om de totale impact op het milieu te minimaliseren, dus niet alleen de uitlaatgassen. Deze visie, ‘Sustainable Zoom-Zoom 2030’ genaamd, begint met het vieren van de volgende honderd jaar. Sommige technologieën zijn al beschikbaar, andere zijn nog in ontwikkeling. Maar ze duiden op een intrigerende toekomst. Hieronder volgen enkele hoogtepunten die we van Mazda kunnen verwachten.

ELEKTRIFICATIE

Elektrische auto’s zijn in principe schoon. Maar als de energie die de accu’s oplaadt van vervuilende kolen centrales afkomstig is, kan de CO2-uitstoot een stuk hoger zijn dan die van efficiënte verbrandingsmotoren. Ook bij de productie van de accu’s komen grote hoeveelheden CO2 vrij. Als er dus meer elektrische auto’s verkocht worden in markten met ‘vervuilende’ energiecentrales, dan wordt de wereldwijde uitstoot groter. Mazda bekijkt emissies vanuit een holistisch standpunt. Als de elektriciteitsopwekking per markt verschilt, moet ook de aanpak verschillen. In Nederland is de eerste elektrische Mazda, de MX-30, al te koop en is hij vanaf september op de weg te zien.

HERNIEUWBARE BRANDSTOF

Mazda wil tegen 2050 de totale CO2-uitstoot met negentig procent hebben
verminderd om zo min mogelijk impact op het milieu te hebben. Dit geldt tevens voor de CO2-uitstoot bij brandstofproductie. Zo werkt Mazda samen met de universiteit van Hiroshima en het Tokyo Institute of Technology aan een biobrandstof uit algen. Die heeft diverse voordelen ten opzichte van andere biobrandstoffen.

Zo zijn algen geen menselijke voedselbron en omdat ze kunnen worden gekweekt, is er ook geen negatief effect op de voedsel keten. Algen groeien snel en absorberen CO2. Vloeibare biobrandstoffen kunnen de bestaande infrastructuur gebruiken en bovendien hoeven de auto’s niet drastisch te worden aangepast.

VEILIGHEID

De auto-industrie heeft veel vooruitgang geboekt op het gebied van preventieve veiligheid (voorkomen van ongevallen) en botsveiligheid (bescherming bij ongevallen). Mazda’s oplossingen richten zich ook sterk op de bestuurder, met een makkelijke bediening, optimale zitpositie, goed geplaatste pedalen, goed zicht rondom en een intuïtieve human machine interface. Mazda’s proactieve veiligheidsfilosofie is gericht op het elimineren van alle ongevallen. Net als andere fabrikanten biedt Mazda al talloze veiligheidstechnologieën die de bestuurder ondersteunen. De techniek wordt steeds geavanceerder. Mazda spreekt van i-Activsense Technologies.

SKYACTIV-X MOTOR

Benzine- en dieselmotoren blijven voorlopig nog het grootste deel van het wereldwijde wagenpark aandrijven. Daarom zijn op korte termijn efficiëntere motoren de beste manier om de CO2-uitstoot te verminderen. De revolutionaire Skyactiv-X-benzinemotor van Mazda gebruikt een nieuwe verbrandingstechniek, Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI). Deze bedient zich van een veel betere brandstof-lucht ver hou ding dan concurrerende motoren. Dit resulteert in een gunstiger verbruik en minder emissies, zonder dat het koppel, de prestaties en het rijplezier eronder lijden. Voor nog betere prestaties beschikt de Mazda M Hybrid over aanvullende elektrische aandrijving.